Tel/Fax: +4 0254 548.072
rozh-TWenfrdehuitrutr

Declaratia 394 - conditii obligatorii de formalism

Declaratia este reglementata de: Ordinul ANAF nr. 3596/2011 privind declararea livrarilor/prestarilor si achizitiilor efectuate pe teritoriul national de persoanele înregistrate în scopuri de TVA si pentru aprobarea modelului si continutului declaratiei informative privind livrarile/prestarile si achizitiile efectuate pe teritoriul national de persoanele înregistrate în scopuri de TVA. 

Cadrul a fost modificat de OPANAF nr. 1992/2012, 2986/2013, 3806/2013 si nr. 4019/2014 respectiv OG nr. 92/2003 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, art. 53.

CINE DECLARA?
25bullet_questionNumai persoanele impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România conform art. 153 din Codul fiscal, care au realizat, pe teritoriul României în perioada de raportare*, livrari de bunuri, prestari de servicii si achizitii de bunuri si servicii catre/de la alte persoane impozabile înregistrate în scopuri de TVA în România.
Persoanele impozabile care nu au realizat astfel de operatiuni în perioada de raportare, nu depun declaratia pe 0 (zero).
Formularul 394 este o declaratie informativa, nu o declaratie fiscala. Numai în cazul declaratiei fiscale exista obligatia depunerii chiar daca nu se desfasoara activitate sau nu rezulta sume de plata în perioada de raportare.

PERIOADA DE RAPORTARE
25bullet_question Perioada de raportare este perioada fiscala declarata pentru depunerea decontului de TVA (formularul 300), prevazuta la art. 156 (indice 1) din Codul fiscal, (lunar, trimestrial etc.)

CE SE DECLARA?
25bullet_questionToate operatiunile impozabile si taxabile cu cota prevazuta de lege realizate pe teritoriul national, pentru care:
- este emisa o factura în perioada de raportare, inclusiv pentru avansuri si cele care au înscrisa mentiunea “taxare inversa ” sau “TVA la încasare”;
- s-a primit o factura în perioada de raportare, inclusiv cele care au înscrisa mentiunea “taxare inversa” sau “TVA la încasare”.
Important: Formularul 394 cuprinde pozitie distincta pentru declararea operatiunilor de livrari/achizitii de cereale si plante tehnice pentru care se aplica taxarea inversa prevazuta la art. 160 alin. (2) lit.c) din Codul fiscal

25bullet_questionCE NU SE DECLARA?
- livrarile/achizitiile pentru care s-a emis bon fiscal, dar nu s-a emis factura;
- operatiunile cu persoane neînregistrate ca platitoare de TVA in România;
- facturile emise prin autofacturare.

Atentie: începând cu operatiunile efectuate în luna august 2013 nu se declara bonurile fiscale cu valoare sub 100 de euro care îndeplinesc conditiile unei facturi simplificate conform art. 155 alin. (11), (12) si (20) din Codul fiscal. Prevederea referitoare la bonurile fiscale se va aplica numai pâna la data de 31 decembrie 2016;(OPANAF 4019/2014)

TERMEN DE DEPUNERE
 25bullet_questionTermenul de depunere este data de 25 inclusiv a lunii urmatoare încheierii perioadei de raportare si numai daca în aceasta perioada au fost realizate operatiuni de natura celor care fac obiectul obligatiei de declarare.

CUM SE DECLARA?
25bullet_questionDeclaratia se completeaza cu valoarea cumulata înscrisa în facturile emise/primite, pentru fiecare cod de înregistrare în scopuri de TVA, ale partenerilor de tranzactii.
Exceptie: valorile totale înscrise în facturile aferente tranzactiilor pentru care se aplica taxarea inversa, care se completeaza pe acelasi formular, separat fata de celelalte operatiuni, pentru fiecare partener.

importantAtentie: Daca dupa depunerea declaratiei se constata existenta unor omisiuni sau erori în datele declarate sau în cazul în care una ori mai multe facturi sunt emise în cursul unei perioade de raportare, dar sunt primite de beneficiarul tranzactiei dupa data depunerii declaratiei, persoana impozabila trebuie sa depuna o noua declarative corect completata, care înlocuieste declaratia informativa depusa initial.

MODALITATEA DE DEPUNERE
25bullet_questionDeclaratia se depune în format electronic sub forma unui fisier PDF care are atasat un fisier XML astfel:
- prin mijloace electronice de transmitere la distanta (on-line), în conditiile detinerii unui certificat calificat privind semnatura electronica;
- la registratura organului fiscal competent sau prin posta cu confirmare de primire, în format electronic, pe suport electronic, însotit de formularul listat, semnat si stampilat.

Declaratia se completeaza/valideaza cu ajutorul programelor de asistenta puse la dispozitie gratuit de unitatile fiscale sau pot fi descarcate de pe site-ul ANAF la adresa www.anaf.mfinante.gov.ro sau de aici – APLICATII D 394.

IMPORTANT
25bullet_questionVerificarea faptului ca este o declaratie corecta reprezinta un proces ulterior depunerii, care se desfasoara pe serverele centrale.
Dupa depunerea prin internet sau la ghiseu a formularului 394 starea acesteia se poate verifica accesând portalul ANAF. Daca pe pagina de vizualizare a starii declaratiei se afiseaza un mesaj cu erorile pe care le contine documentul depus, trebuie ca, în termen de 3 zile lucratoare, sa se corecteze toate erorile comunicate si sa se reia procesul de depunere a declaratiei 394.

25bullet_questionSANCTIUNI
Nerespectarea obligatiei de depunere a declaratiei informative reprezinta contraventie si se sanctioneaza cu amenda de la 2.000 lei la 3.500 lei, pentru persoanele fizice, si cu amenda de la 12.000 lei la 14.000 lei, pentru persoanele juridice, conform prevederilor Codului de procedura fiscala (art. 219 alin.1 lit.f si alin.2 lit. c).

atentieATENTIE! Informatiile declarate în “Lista livrarilor de bunuri/prestarilor de servicii efectuate pe teritoriul national” si cele declarate în “Lista achizitiilor de bunuri si servicii efectuate pe teritoriul national”, de catre toate persoanele înregistrate în scopuri de TVA se vor verifica la nivel central în vederea corelarii informatiilor declarate pe codurile de înregistrare în scopuri de TVA ale furnizorului (emitent al facturii) si beneficiarului (cel catre care s-a emis factura) iar informatiile din baza de date vor fi puse la dispozitia organelor de control.

Prevederile OPANAF nr. 3596 / 2011 au intrat în vigoare la data de 1 februarie 2012 si se aplica pentru operatiunile efectuate începând cu 1 ianuarie 2012. Modificarile aduse prin OPANAF nr. 1992/2012, cu referire la sistemul TVA la încasare, au intrat în vigoare la 1 februarie 2013 si se aplica pentru operatiunile efectuate începând cu 1 ianuarie 2013. Prevederile OPANAF 2986/2013 se aplica începând cu operatiunile efectuate pe teritoriul national în luna august 2013. Prevederile OPANAF nr. 3806/2013 se aplica începând cu facturile emise/primite în ultima perioada fiscala de raportare din anul 2013.

Sursa: DGRFP Brasov