Un model de afaceri digital este o formă de a crea valoare bazată pe dezvoltarea avantajelor clienților folosind tehnologiile digitale. Scopul soluției digitale este de a genera un avantaj semnificativ pentru care clienții sunt dispuși să plătească.
Dezvoltarea modelelor digitale de afaceri este o sarcină importantă pentru companiile care se confruntă cu digitalizarea și întreruperea digitală. Simpla extindere a unui model de afaceri analogic existent de către o componentă digitală (de exemplu, comandarea online a mărfurilor de la un comerciant cu amănuntul staționar) este o etapă preliminară, dar nu un model de afaceri digital independent.
Caracteristicile modelelor digitale de afaceri
Modelele digitale de afaceri au caracteristici diferite, dintre care mai multe se aplică de obicei simultan.
Valoarea adăugată generată nu ar fi posibilă fără utilizarea tehnologiilor digitale. Amazon, Uber și Airbnb sunt companii care nu ar avea afaceri fără tehnologiile internetului. Amazon ar putea fi astăzi o piață locală, Airbnb o agenție de camere în mai multe orașe și Uber un centru de taxi sau o agenție de inchirieri.
Modelul de afaceri este caracterizat de inovația în afaceri digitale . Modelele digitale de afaceri se bazează pe servicii noi pe piață.
Achiziția și distribuția clienților se bazează pe canale digitale. Companiile care dezvoltă și conduc modele de afaceri digitale utilizează în cea mai mare parte tehnologiile digitale pentru a ajunge la publicul potențial. Vânzările sunt caracterizate de tendințe precum automatizarea vânzărilor și încorporarea timpurie. (vezi Modelul Freemium)
Clienții sunt dispuși să plătească pentru serviciul digital sau serviciul. Modelele digitale de afaceri creează astfel o valoare unică pentru clienți care poate fi monetizată.
Dorința clienților de a plăti și, prin urmare, crearea independentă de valoare este o caracteristică izbitoare a unui model de afaceri digital. Serviciile pur digitale, de exemplu posibilitatea monitorizării consumului de energie prin intermediul unei aplicații, sunt oferte digitale, dar nu modele digitale de afaceri.
Tipuri de modele digitale de afaceri
Model Freemium
Clienții primesc gratuit părți ale serviciului digital (de exemplu, funcții limitate ale software-ului). Aceasta servește pentru a gestiona procesul de integrare cu cât mai puțin efort de vânzare posibil.
Modelul Freemium urmează principiul standardizării competențelor: activitățile care anterior consumau personal, cum ar fi vânzările, erau eficientizate prin procese automate. Provocarea companiilor este de a gestiona cu succes actualizarea de la versiunea Freemium la o versiune cu plată.
Modelul pieței
Similar cu Amazon, o platformă digitală funcționează ca o piață intermediară pentru produse și servicii: oferta și cererea sunt reunite. Modelele digitale de afaceri care urmează acest model își obțin valoarea adăugată din faptul că un număr mare de jucători independenți sunt activi pe piață și au loc tranzacții regulate.
Modelul pieței poate funcționa singur sau poate reprezenta extinderea unei oferte existente a unei companii. O companie de administrare a proprietății care permite furnizorilor externi de servicii precum personalul de curățenie sau serviciul de panificație să fie integrați într-o aplicație pentru chiriași are deja un model de afaceri digital sub forma unei piețe - deși în acest caz doar la o scară foarte mică.
Abonament în loc de achizitie
Acest model de afaceri digital permite o altă formă de utilizare a unui activ (de exemplu, software, automobile sau mașini). Nu mai este posesiunea, ci consumul sau utilizarea unui activ care este monetarizat. Tehnologiile digitale fac posibilă măsurarea consumului sau a utilizării. În domeniul car sharing-ului, de exemplu, sunt facturate atât închirierea și returul, cât și kilometrii sau kilometrii parcurși. În cazul mașinilor, plățile pot fi efectuate, de exemplu, în funcție de timpul de funcționare, numărul de unități produse sau alte date preluate de la mașină.
Modelele digitale de afaceri bazate pe principiul „utilizați în loc să cumpărați” pot ajuta companiile să ajungă la noi grupuri țintă (de exemplu, cei care au fost reticenți să investească până acum) sau să rămână competitive și să ofere clienților un model de afaceri digital atractiv înainte ca potențialii concurenți să o facă.
Dezvoltarea unui model de afaceri digital
Există o serie de întrebări de răspuns la dezvoltarea unui model de afaceri digital. Aceste întrebări sunt discutate ca parte a unui proces de inovare în managementul inovării , folosind adesea metode precum Open Innovation . Accentul este pus pe beneficiile viitoare pentru clienți.
Acest lucru va fi explicat folosind exemplul unei periuțe de dinți și a unei mașini de găurit. Avantajul clientului nu este deținerea periuței de dinți, ci dinții curați și sănătoși. De asemenea, deținerea unei mașini de găurit nu este un beneficiu pentru client, ci gaura. Dacă s-ar putea vinde digital găuri în perete, acest model de afaceri digital ar fi cu siguranță un concurent puternic pentru producătorii de burghie.
Prin urmare, dezvoltarea modelelor digitale de afaceri începe cu o analiză profundă a rolului viitor al unei companii pe piață:
- care este adevărata problemă din spatele cumpărării produselor existente?
- unde rezolvă bine aceste probleme produsele și serviciile dvs. existente?
- unde există probleme care nu au fost încă rezolvate?
- în ce domenii un produs poate crea noi probleme care nu au fost încă rezolvate?
- cu ce probleme și provocări se confruntă clienții atunci când își dezvoltă propriile modele de afaceri digitale?
- cu ce probleme și provocări se vor confrunta clienții în viitor?
Modele digitale de afaceri pentru o companie de inginerie mecanică
Acest lucru este ilustrat de exemplul unei companii de inginerie mecanică. Până în prezent, mașinile au ajutat companiile să fabrice produse în mod eficient. Cu toate acestea, probleme extinse legate de utilizarea mașinii nu au fost rezolvate:
1.Fluctuații în comenzi
Compania trebuie să facă față volatilității comenzilor. Uneori mașinile nu funcționează la capacitate maximă, alteori capacitatea de producție ar trebui să fie mărită. Prin conectarea mașinilor și dezvoltarea unei piețe de piață, constructorul de mașini poate oferi servicii suplimentare valoroase: facturarea orientată spre utilizare (utilizarea în loc de cumpărare) sau o intermediere a capacităților de producție („modelul pieței”) pot fi baza modelelor de afaceri digitale de succes.
2.Pregătirea personalului
Monitorizarea mașinii necesită o pregătire precisă, care este costisitoare și consumă mult timp. Echipele de experți trebuie să fie la fața locului în fiecare schimb pentru a monitoriza mașina. Mesajele de eroare trebuie detectate și corectate pe site. Acest lucru necesită o planificare precisă a schimbării pentru a se asigura că personalul calificat este disponibil non-stop. Producătorul mașinilor poate dezvolta modele de afaceri digitale ca soluție aici: de exemplu, o academie online pentru instruire îmbunătățită sau un centru de service nonstop cu tehnicieni din rețea care monitorizează performanța mașinilor din întreaga lume și, dacă este necesar, pornesc prin conferințe web.
3.Lipsa de muncitori calificați
În viitor, clienții producătorului de mașini vor avea tot mai multe dificultăți în a găsi personal calificat pentru a opera și întreține mașinile. Pentru compania de inginerie mecanică, acest lucru le oferă posibilitatea de a-și înființa propria academie online la nivel mondial și de a oferi calificări ca model de afaceri digital.
Prin urmare, dezvoltarea modelelor digitale de afaceri se bazează inițial pe o analiză intensivă a problemelor actuale și viitoare ale clienților. Al doilea pas este o analiză tehnologică: o listă a posibilităților tehnologice de a rezolva nevoile identificate ale clienților cu ajutorul tehnologiilor digitale.
Instrumente pentru dezvoltarea modelelor digitale de afaceri
Un model de afaceri digital este rezultatul interacțiunii dintre nevoile clienților și posibilele tehnologii disponibile. Companiile care dezvoltă modele digitale de afaceri folosesc adesea aici metodologii de gestionare a inovației . Sunt dezvoltate prototipuri, care sunt testate și verificate pe piață. Atunci când dezvoltați un model de afaceri digital, nu este crucial să dezvoltați modelul de afaceri digital „perfect” încă din prima secundă. Procesul de inovare este iterativ și caracterizat de multe bucle